Die Welt: Jak GOLDBECK pozycjonuje się na polskim rynku?
Firma GOLDBECK została założona w 1969 roku przez Ortwina Goldbecka. W 1997 roku firma rozszerzyła swoją działalność poza Niemcy, a Polska była naturalnym pierwszym wyborem. W miarę upływu czasu firma zdobywała tam pozycję, wdrażała również swoją filozofię budowania w oparciu o pionierski system GOLDBECK. Począwszy od 1997 roku wprowadziliśmy ten system i rozpoczęliśmy współpracę ze stałymi, stabilnymi i długoterminowymi partnerami, w tym z międzynarodowymi firmami z branży nieruchomości logistycznych. Obecnie posiadamy cztery oddziały w Polsce: Poznań, Kraków, Łódź i Wrocław.
Planujemy również otwarcie dwóch nowych oddziałów: jednego w południowo-wschodniej Polsce, w Łodzi, a drugiego w Gdańsku na północy. Pozwoli nam to objąć zasięgiem cały kraj, ponieważ budownictwo jest działalnością wysoce lokalną. Filozofia GOLDBECK obejmuje posiadanie własnych zakładów produkcyjnych, co jest rzadkością wśród generalnych wykonawców w branży budowlanej.
Die Welt: Jakie są przewagi konkurencyjne firmy?
Pomysł polega na wykorzystaniu naszego doświadczenia w budownictwie w ramach jednej firmy. Kiedy ma się doświadczenie w budowaniu, zdobywa się również doświadczenie w projektowaniu. Czasami podczas budowy można ulepszyć projekty, ponieważ rozumie się ostateczny rezultat. Fakt, że obsługujemy wszystkie procesy we własnym zakresie, pozwala nam ograniczać ryzyko i utrzymywać stałą kontrolę jakości dla naszych klientów. Pierwsze ryzyko wynika z luki komunikacyjnej między projektem a dostawą. Gdy zaangażowane są różne firmy - jedna zajmuje się projektowaniem, a druga budową - różne style i doświadczenia mogą prowadzić do problemów. Często wykonawca musi modyfikować projekt, co marnuje czas klienta i opóźnia proces. Zarządzając zarówno projektem, jak i budową, w GOLDBECK utrzymujemy cały proces pod kontrolą, w tym terminy, koszty i jakość.
Die Welt: W jaki sposób system GOLDBECK przynosi korzyści klientom?
korzystamy ze sprawdzonych rozwiązań, to znaczy, że zamiast projektować każdy budynek od podstaw, prowadzimy bibliotekę rozwiązań, które nasi architekci i inżynierowie z powodzeniem już wdrożyli. Główną zaletą tego systemu jest efektywne wykorzystanie materiałów, które przyczyniają się do tworzenia funkcjonalnych budynków. Nasi konstruktorzy i inżynierowie rozumieją, które moduły budynku i odstępy są potrzebne, aby zoptymalizować zużycie materiałów. Dlatego stosujemy konstrukcje modułowe, unikając produkcji niepotrzebnych elementów. Ta specjalistyczna wiedza w zakresie modułowości pomaga określić najbardziej odpowiednie komponenty dla konkretnych rozwiązań, takich jak metalowy element konstrukcyjny. W rezultacie tworzymy optymalny budynek bez konieczności przeprojektowywania go po otrzymaniu planów od zewnętrznego architekta.
Kolejną zaletą jest fakt, że posiadamy własne zakłady produkcyjne. Kiedy produkujemy znormalizowane, podobne elementy, produkcja staje się łatwiejsza, szybsza i ostatecznie tańsza. Dodatkowo, sam proces budowy korzysta z tego systemu. Nasi pracownicy znają rozwiązania, które wdrażają, co zmniejsza ryzyko błędów na miejscu. Ta spójność prowadzi do szybszej budowy i większej efektywności kosztowej, umożliwiając klientom szybsze otrzymywanie budynków po bardziej konkurencyjnych cenach rynkowych.
Die Welt: W jaki sposób specjalizacja wpływa na strategię rynkową?
Naszą filozofią jest budowanie tego, w czym się specjalizujemy. Nie jesteśmy generalnym wykonawcą, który zbuduje wszystko. Zamiast tego skupiamy się na naszych własnych produktach. Mamy możliwość budowania tego typu obiektów - budynków przemysłowych, powierzchni biurowych i parkingów wielopoziomowych - ponieważ posiadamy system budowy takich obiektów oraz niezbędne doświadczenie. Dlatego też myślimy w kategoriach konkretnych produktów. Mamy kilka nowych produktów, które rozwijamy, szczególnie na rynek niemiecki. Należą do nich budynki mieszkalne i szkoły, które są nowymi dodatkami do naszego portfolio.
Die Welt: Jak reagujesz na pojawiające się trendy w branży?
Zaobserwowaliśmy, że rynek budownictwa mieszkaniowego coraz bardziej dostosowuje się do naszej filozofii budowania systemowego. Zmieniają się również postawy społeczne, a coraz więcej osób chce elastycznie podróżować, co prowadzi do rosnącego popytu na mieszkania budowane specjalnie na wynajem. System GOLDBECK stanowi odpowiedź na to zapotrzebowanie. Dlatego zamierzamy skupić się bardziej na budownictwie mieszkaniowym w Polsce.
W sektorze przemysłowym zauważyliśmy rosnące zapotrzebowanie na centra danych - w rzeczywistości otrzymaliśmy już wstępne zapytania w tym obszarze. To są kierunki, w których planujemy podążać, wykorzystując nasz system do zaspokojenia tych potrzeb.
Die Welt: Jakie są możliwości dla niemieckich inwestorów zainteresowanych polskim sektorem infrastruktury?
Polska jest z pewnością krajem interesującym dla niemieckich inwestorów. W ciągu ostatnich dwóch lat niemiecka gospodarka borykała się z pewnymi trudnościami, częściowo z powodu czynników geopolitycznych. Inwestowanie w Polsce może być rozwiązaniem niektórych wyzwań stojących przed niemiecką gospodarką. Polska może pochwalić się dynamiczną siłą roboczą, z wysoko wykwalifikowanymi inżynierami, menedżerami i pracownikami produkcyjnymi. W rezultacie polskie zakłady produkcyjne są bardzo wydajne, a Polska stała się głównym ośrodkiem produkcyjnym. Kraj nie jest już postrzegany jako źródło taniej siły roboczej; około 20% polskiego PKB pochodzi z produkcji.
Niemcy są największym rynkiem dla polskiego eksportu, odpowiadając za około 29% wszystkiego, co Polska eksportuje, co czyni je największym klientem Polski. Oprócz dobrze wykształconej i wykwalifikowanej siły roboczej, polskie społeczeństwo jest bardzo elastyczne na zmiany. Szybko wprowadzamy innowacyjne rozwiązania biznesowe, skracamy procesy produkcyjne i opracowujemy bardziej wydajne modele biznesowe.
Die Welt: Jaką rolę odgrywają innowacje w GOLDBECK?
Na europejskim rynku budowlanym nasz system GOLDBECK stanowi prawdziwą innowację. Jest to w pełni wewnętrzny proces, w którym cały przepływ pracy - od projektu po produkcję, budowę i zarządzanie - jest obsługiwany przez jedną firmę. Oczywiście każdy projekt budowlany rozpoczyna się od fazy projektowania. W GOLDBECK odbywa się to za pomocą narzędzia cyfrowego - modelu BIM 360, który jest standardową częścią naszego procesu. Dzięki BIM 360 klient, wraz z naszymi architektami, może wizualizować przyszły budynek w 3D, co pozwala na bardziej świadome podejmowanie decyzji.
Oprócz projektowania modelu, produkujemy również niezbędne komponenty - prefabrykaty i korzystamy z tego systemu na całym etapie budowy. Platforma BIM 360 służy jako pojedynczy węzeł komunikacyjny, łączący klientów, dostawców i wykonawców, eliminując potrzebę papierowej dokumentacji na placu budowy.
"Na europejskim rynku budowlanym nasz system GOLDBECK stanowi prawdziwą innowację. Jest to w pełni wewnętrzny proces, w którym cały przepływ pracy - od projektu po produkcję, budowę i zarządzanie - jest obsługiwany przez jedną firmę." - mówi Robert Gabrysiak Dyrektor Zarządzający, Grupy GOLDBECK w Polsce